استخدام در اردبیل از زبان آمار و ارقام رسمی

rahnamaestekhdam
5 min readOct 6, 2021

در این مطلب قصد داریم درباره شرایط استخدامی و موقعیت‌های شغلی اردبیل با رویکرد آماری صحبت کنیم. از جمله شاخص‌های اقتصادی مهم نرخ مشارکت اقتصادی است که در اردبیل حدود پنج درصد بالاتر از میانگین کل کشور است. یکی دیگر از شاخص‌های مهم در بررسی اشتغال، شاخص نرخ بیکاری است که در این استان نیز حدود ۲ درصد کمتر از میانگین کل کشور می‌باشد.

در اکثر استان‌های بزرگ و پرجمعیت ایران، بیش از نیمی از افراد شاغل در بخش‌های خدماتی مشغول به کار هستند. در اردبیل این آمار برعکس بوده و سهم بخش خدمات از نیروی کار، تنها حدود ۴۰ درصد است. کشاورزی با ۳۴ درصد و صنعت با ۲۶ درصد، در رتبه‌های بعدی اشتغال نیروی انسانی در استان اردبیل قرار دارند.

سهم بخش خدماتی در استخدام اردبیل چیست؟

حوزه گردشگری نقش مهمی را در استخدام اردبیل در بخش خدماتی بازی می‌کند. گواه این موضوع هم آمار قابل ملاحظه آگهی‌های استخدامی اردبیل در این بخش است.

این استان، دارای جاذبه‌های تاریخی مثل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، کاروانسرای شاه عباسی، قلعه‌ی اولتان پارس آباد و آثار تاریخی دیگری است که هر سال گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند.

گردشگری اردبیل در بخش طبیعت‌گردی نیز جزء بهترین استان‌های کشور است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی اردبیل می‌توان به قله‌ی سبلان و چشمه‌های آب گرم و سرد متعدد، اشاره کرد.

با توجه به موارد گفته شده، تعداد زیادی آژانس مسافرتی و هتل در استان اردبیل فعالیت می‌کنند که فرصت‌های شغلی متعددی را برای کارجویان این استان، فرآهم آورده‌اند.

آمار اشتغال و بیکاری در استان اردبیل

در این قسمت می‌خواهیم وضعیت اشتغال و کاریابی اردبیل را در بخش‌های اقتصادی استان اردبیل شامل کشاورزی، خدمات و صنعت بررسی کنیم. بخش کشاورزی شامل همه مشاغل مربوط به حوزه کشاورزی، باغداری، دامپروری، شکار، جنگل‌داری، پرورش طیور و شیلات است، بخش صنعت شامل استخراج معدن، ساختمان و تامین آب، برق و گاز است و در نهایت مشاغلی که در حوزه تعمیرات، آموزش، بهداشت، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی‌ها و دفاتر و ادارات مرکزی هستند، جز دسته خدماتی به حساب می‌آیند.

طبق سرشماری‌های انجام شده در سل ۹۵، جمعیت ایران بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بوده که حدود ۶۵۰۲۵۵ نفر از آن‌ها مرد و ۶۲۰۱۶۵ نفر زن بودند. پراکندگی جمعیت اردبیل در نواحی شهری و روستایی به صورت حدود ۶۸.۹ درصد در مناطق شهری و ۳۱.۱ درصد در مناطق روستایی است.

طبق آمار رسمی که در سال ۱۳۹۶ توسط مرکز آمار ایران منتشر شده بود، نرخ مشارکت اقتصادی در کل استان حدود ۴۴.۵ درصد و نرخ بیکاری حدود ۱۰.۴ درصد بوده که بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان و کمترین نرخ در زمستان بوده است.

استخدام اردبیل در بخش کشاورزی

بخش کشاورزی در اردبیل به علت حاصل‌خیزی خاک و پرآب بودن این منطقه، رونق زیادی دارد؛ به طوری که بیش از ۳۴ درصد از نیروی کار فعال استان اردبیل در بخش کشاورزی فعالیت دارند. این در حالی است که میانگین اشتغال کل کشور در این بخش ۱۷ درصد است!این موضوع نشان‌دهنده‌ی اهمیت این بخش اقتصادی در ایجاد شغل و بالا رفتن آمار استخدام اردبیل است. از جمله مهم‌ترین محصولات تولید شده در اردبیل می‌توان به عدس، سیب زمینی، کلزا، سویا، گندم، یونجه، پرورش زنبور عسل، باغداری و دامداری اشاره کرد. به علاوه، این استان دارای ظرفیت بالایی برای پرورش طیور و شیلات می‌باشد. با این حال، متأسفانه به دلیل کشاورزی سنتی، از ظرفیت‌های کامل استان در این بخش، استفاده‌ی حداکثری نمی‌شود.

مدرک دانشگاهی شاغلان استان اردبیل چیست؟

در ادامه این مطلب می‌توانید ببینید که بیشتر نیروی کار تحصیل‌کرده در کدام سازمان استخدام شده است و آيا سازمان‌ها برای استخدام در اردبیل به مدرک تحصیلی فرد اهمیت می‌دهند یا خیر.

· آمار استخدامی اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای: ۲۴ نفر زیر دیپلم، ۴۳ نفر دیپلم، ۵۱ نفر فوق دیپلم، ۱۲۷ نفر لیسانس، ۳۳ نفر فوق لیسانس، ۰ نفر دکترا

· آمار استخدامی اداره کل تامین اجتماعی: ۶ نفر زیر دیپلم، ۵۵ نفر دیپلم، ۳۳ نفر فوق دیپلم، ۱۳۷ نفر لیسانس، ۸۰ نفر فوق لیسانس، ۰ نفر دکترا

· آمار استخدامی اداره بهزیستی: ۲۷ نفر زیر دیپلم، ۵۶ نفر دیپلم، ۱۴ نفر فوق دیپلم، ۱۷۵ نفر لیسانس، ۱۰۷ نفر فوق لیسانس، ۶ نفر دکترا

· آمار استخدامی بانک رفاه: ۰ نفر زیر دیپلم، ۳۲ نفر دیپلم، ۳۲ نفر فوق دیپلم، ۱۰۶ نفر لیسانس، ۲۸ نفر فوق لیسانس، ۰ نفر دکترا

· آمار استخدامی اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای: ۰ نفر زیر دیپلم، ۱۹ نفر دیپلم، ۲۲ نفر فوق دیپلم، ۳۹ نفر لیسانس، ۱۳ نفر فوق لیسانس، ۰ نفر دکترا

استخدام اردبیل در بخش صنعتی

واحدهای صنعتی اردبیل در شهرک صعتی اردبیل (فاز یک و دو) و اطراف آن قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین کارخانه‌های استان اردبیل شامل تشک رویال، شرکت سبلان درب آریا، صنایع رنگ و رزین آرتا، آرمان سوله اردبیل، کارتن‌سازی فجر، استیل ریزان اردبیل، شهریور پلاستیک، کارخانه سبلان پارچه و … است. صنایع غذایی پیشرفته‌ای هم در استان اردبیل مستقر هستند و از مهم‌ترین کارخانه‌های فعال در این حوزه می‌توانیم به شرکت قارچ سبلان، شرکت سرو تن آریا، فرآورده‌های تسنیم نوش، کارخانه شیرین عسل سبلان، شرکت پاک آب سبلان و کارخانه روغن نباتی اردبیل اشاره کنیم. با توجه به وجود این صنایع غذایی در اردبیل، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط مانند مهندسی صنایع غذایی می‌توانند رزومه خود را برای موقعیت‌های شغلی اردبیل در این کارخانه‌ها ارسال کنند و شانس استخدام خود را افزایش دهند.

بخش صنعتی استان اردبیل رونق زیادی نداشته است؛ با اینحال سال گذشته حدود ۹ هزار و ۱۶۱ اشتغال در بخش صنعت و معدن برای نیروی کار ایجاد شده است.

از شرایط زندگی در اردبیل چه می‌دانید؟

استان اردبیل آب و هوای بسیار خوبی دارد و این به علت موقعیت جغرافیایی آن است. اما در زمستان‌ها هوا به شدت سرد و به مدت طولانی یخبندان است. استان اردبیل چندان از نظر اقتصادی اجتماعی توسعه‌یافته نیست؛ به همین دلیل استان اردبیل، مهاجرت منفی دارد و از این نظر، در رتبه‌ی دهم استان‌های کشور جای گرفته است.

اردبیل دارای پروازدهای داخلی به مقصد تهران و مشهد است؛ ولی با توجه به اینکه این استان در گوشه‌ی شمال غربی کشور قرار دارد، در کل رفت و آمد به آن کار دشواری است. اگر به طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی علاقه داشته باشید، از زندگی در استان اردبیل لذت خواهید برد ولی خود شهر اردبیل چندان توسعه یافته نیست و مراکز تفریحی زیادی ندارد. استان اردبیل از استان‌های گران‌قیمت ایران محسوب نمی‌شود و هزینه‌ی مسکن و دیگر هزینه‌های زندگی در اردبیل چندان بالا نیست.

زندگی کردن در اردبیل برای کسانی که زبان مادری‌شان ترکی نباشد و یا ترکی بلد نیستند، کمی دشوار است. در کل می‌توان گفت که اگر برای کار کردن قصد مهاجرت به اردبیل را دارید و به زبان ترکی آشنا هستید بد نیست فرصت‌های استخدام اردبیل را در سایت‌های استخدامی مشاهده کنید.

--

--

rahnamaestekhdam
0 Followers

راهنمای جامع کاریابی و استخدام