راهنمای استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت محیط کار

rahnamaestekhdam
5 min readSep 18, 2021

حفظ امنیت و ایمنی کارگران و محیط کار یکی از دغدغه‌های مهم و ضروری سازمان‌ها و کسب‌وکارها است. ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست کار در سال‌های اخیر به یکی از مفاهیم مهم و ضروری تبدیل شده و بسیاری از سازمان‌ها به دنبال استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت هستند. کارشناس ایمنی با شناسایی ریسک و خطر و ارائه راهکارها و استراتژی‌های پیشگیرانه، از خطرات و حوادث پیشگیری می‌کند و موجب افزایش راندمان و بازدهی کارگران و محیط کار می‌شود.

کارشناس ایمنی به کاهش هزینه‌های مالی گزاف و افزایش بهره‌وری محیط کار کمک می‌کند و نقش قابل توجهی در سودآوری و حفظ سرمایه‌های مالی و انسانی یک سازمان ایفا می‌کند. بنابراین شغل کارشناس یا متخصص ایمنی و بهداشت شغلی کلیدی و مهم در سازمان‌های بزرگ است و به همین دلیل سطح درآمد و حقوق خوبی نیز دارد.

در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط، تحصیلات موردنیاز و شرح وظایف شغلی کارشناس ایمنی توضیح بدهیم و دید جامع و کاملی از بازار کار و موقعیت‌های استخدامی کارشناس HSE به شما بدهیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کارشناس HSE به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

شغل اچ اس ای یکی از مشاغل حساس و کاربردی است و نقش تاثیرگذاری در جلوگیری‌ از حوادث، آسیب‌های مالی و جانی و حفظ امنیت کارگران و محیط کار دارد. به همین دلیل سازمان‌ها برای استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت برخی ویژگی‌ها و مهارت‌های فردی را مدنظر قرار می‌دهند. برخی از ویژگی‌های لازم برای متخصص اچ اس ای عبارت‌اند از:

● ارتباطات میان فردی قوی

● مهارت‌های نوشتاری و گفتاری قوی

● توانایی حل مسئله و مدیریت بحران

● مهارت و توانایی مدیریت و رهبری

● مدیریت زمان و زمان‌بندی دقیق

● قدرت تجزیه‌وتحلیل بالا

● توجه، دقت و ریزبینی

چارچوب اصلی وظایف کارشناس ایمنی چیست؟

کارشناس ایمنی و بهداشت همان‌طور که از نامش مشخص است مسئولیت مدیریت و کنترل مسائل مربوط به ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست کار را بر عهده دارد. کارشناس اچ اس ای در سازمان‌های متنوعی می‌تواند استخدام شود و شرح وظایفش با توجه به محیط کار متفاوت خواهد بود. بااین‌حال، به‌طورکلی می‌توان وظایف کارشناس ایمنی را به شرح زیر بیان کرد:

● شناسایی ریسک و خطرات بالقوه محیط کار و ارائه راهکارهایی برای حذف یا کاهش آن

● اطمینان از عملکرد صحیح و بی‌خطر تجهیزات و ماشین‌آلات

● سرکشی و ثبت هرگونه حادثه، نقص، خرابی یا خطر بالقوه و ارائه گزارش به مدیریت

● به‌روزرسانی قوانین و مقررات ایمنی و در صورت لزوم افزودن مقررات جدید برای حفظ ایمنی محیط کار

پیشگیری از خطر و حفظ ایمنی محیط کارر

کارشناس ایمنی مسئولیت پیشگیری از آسیب رسیدن به کارگران، اموال، محیط زیست و عموم مردم را بر عهده دارد. برای دستیابی به این هدف، این کارشناسان کارهای مختلفی مانند طراحی فضاهای کاری ایمن، بازرسی ماشین‌آلات و تجهیزات و حتی آزمایش کیفیت هوا را انجام می‌دهند.

کاهش هزینه‌های نگهداشت پرسنل و تجهیزات

علاوه بر ایمن‌سازی محیط کار، یکی دیگر از وظایف کارشناس ایمنی، کمک به افزایش بهره‌وری و بازدهی کارگران از طریق کاهش غیبت و خرابی و نقص تجهیزات اساسی است. یکی از مهم‌ترین بخش های این موقعیت شغلی، صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی شرکت از طریق کاهش پرداخت غرامت به کارگران و همچنین پیشگیری از پرداخت جریمه‌های دولتی است.

بررسی‌ها و اقدامات ایمنی

کارشناس ایمنی در سازمان ها و ادارات دولتی می‌تواند استخدام شود. بسیاری از کارشناسان HSE در ادارات و سازمان‌های دولتی مشغول به کار هستند و با انجام بازرسی‌های منظم ایمنی، شرکت‌هایی که از قوانین ایمنی پیروی نمی‌کنند را جریمه می‌کنند. این موقعیت شغلی معمولا برای اطمینان از ایمنی محل کار نیاز به همکاری با تکنیسین‌های ایمنی و بهداشتی شغلی دارد.

کارشناس ایمنی با تجزیه و تحلیل محیط کار، برنامه‌هایی برای کنترل، حذف و پیشگیری از بیماری یا آسیب و خطر طراحی می‌کند. این امر به‌ویژه در صنعت بیوتکنولوژی که خطرات شیمیایی، فیزیکی، رادیولوژی و بیولوژیکی وجود دارد بسیار مفید و حائز اهمیت است.

یکی دیگر از اقدامات ایمنی کارشناس ایمنی، توجه به وضعیت ارگونومی تجهیزات و وسایل کار برای بهبود وضعیت مناسب بدن، افزایش راحتی و سلامت کارگران و کاهش خستگی و بازدهی کاری است.

انطباق کلی فرآیند کار با قوانین

کارشناسان ایمنی با بازرسی‌های روزانه و منظم و ارائه گزارش به مدیریت راجع به موارد نقض قوانین دولتی و شهرداری، قوانین و سیاست‌های کلی منابع انسانی شرکت یا وضع قوانین و استراتژی‌های جدید از بسیاری از مشکلات و دردسرهای قانونی و حقوقی در آینده جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، این افراد در مورد هزینه و میزان کارآمدی برنامه‌های ایمنی و بهداشتی راهکارهایی به مدیریت سازمان ارائه می‌کنند. برخی از کارشناسان با بررسی اطلاعات و سوابق گذشته و منابع اطلاعاتی دیگر، خطرات بالقوه را شناسایی و روش‌هایی برای پیشگیری از آن‌ها تدوین می‌کنند.

کارشناس ایمنی از این روش‌ها برای ارزیابی تجهیزات، محصولات، امکانات یا فرآیندهای مالی استفاده می کند. به‌عنوان‌مثال ممکن است یک متخصص HSE با بررسی اطلاعات مربوط به یک حادثه یا آسیب بتواند ریشه مشکل (نقص یا خرابی سیستم، خطای انسانی، ناکارآمدی روش‌ها و …) را شناسایی و از بروز مجدد حادثه جلوگیری کند.

جمع‌بندی

شغل کارشناس یا متخصص ایمنی یکی از مشاغل مهم و ضروری در هر سازمان و کسب‌وکاری است و مسئولیت اصلی اش حفظ ایمنی کار، بهداشت کار و مسائل مربوط به محیط‌زیست پیرامون کار است. در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و کارخانجات مثل شرکت‌های پتروشیمی و نفتی، کارخانجات ذوب فلزات، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی برای پیشگیری از حوادث و خطرات بالقوه به استخدام کارشناس ایمنی نیاز پیدا می کنند.
کارشناسان ایمنی اغلب در رشته‌های مرتبط با ایمنی، بهداشت محیط، شیمی و HSE تحصیل‌کرده‌اند و با مدرک کارشناسی می‌توانند مشغول به کار شوند. هرچند برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها به دلیل حساسیت این شغل، ترجیح می‌دهند فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و حتی بالاتر را انتخاب کنند.

ایمنی و بهداشت، شغلی حساس با مسئولیت کاری فوق‌العاده بالاست و فردی برای این کار مناسب است که علاوه بر مهارت‌های تخصصی، ویژگی‌های فردی لازم مثل مدیریت بحران، توانایی حل مسئله، قدرت تجزیه‌وتحلیل بالا و مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد. در سایت استخدام جاب ویژن آگهی‌های استخدامی متعددی در رابطه با اچ اس ای، ایمنی و بهداشت محیط کار وجود دارد و کارجویان محترم می‌توانند با بررسی فرصت‌های شغلی، موقعیت شغلی دلخواه خود را پیدا کنند و استخدام شوند.

--

--

rahnamaestekhdam
0 Followers

راهنمای جامع کاریابی و استخدام